Omega 3-vetzuren, zoals eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA), spelen een essentiële rol in de ontwikkeling van de hersenen en cognitieve functies bij kinderen. Lage EPA- en DHA-niveaus worden in eerdere studies in verband gebracht met neurologische ontwikkelingsstoornissen, zoals ADHD en autisme. In een recente observatiestudie is onderzocht of de inname én bloedwaarden van meervoudig onverzadigde vetzuren samenhangen met lees-, schrijf- en fonologische vaardigheden bij basisschoolkinderen. Hierbij is vooral gekeken naar de verhouding tussen omega 3- en omega 6-vetzuren.
Het onderzoek
In de studie werden 42 kinderen met uiteenlopende leesvaardigheden onderzocht, waarvan 25 met een diagnose dyslexie. De vetzuurinname werd vastgesteld via voedingsvragenlijsten en interviews met de moeders van de kinderen, terwijl bloedmonsters inzicht gaven in de vetzuurprofielen. Lees- en schrijfvaardigheden werden gemeten met gestandaardiseerde testen, waaronder dictees.
Verband tussen omega 3 en leervaardigheden
De resultaten toonden aan dat er een verband is tussen vetzuur-niveaus in het bloed, voedingsinname en leervermogens, ongeacht of een kind wel of geen dyslexiediagnose had. De prestaties van kinderen op het gebied van lezen, schrijven en fonologisch bewustzijn lijken beter te zijn bij een hogere inname van omega 3-vetzuren, wat tot uiting komt in hogere omega 3-niveaus in het bloed. Daarnaast werd een hogere inname van omega 6, in verhouding tot omega 3, in verband gebracht met slechtere prestaties op alle gemeten vaardigheden.
Opmerkelijk is dat het vetzuurprofiel in het bloed niet simpelweg een afspiegeling bleek van de vetzuurinname via voeding. Kinderen met zwakkere leesvaardigheden hadden vaak ook een minder gunstig vetzuurprofiel, wat erop kan wijzen dat genetische of biologische factoren de opname en verwerking van vetzuren beïnvloeden.
Implicaties voor de praktijk
Deze studie benadrukt het belang van voldoende omega 3-inname als basis voor de ontwikkeling van lees- en schrijfvaardigheden. De bevindingen moedigen aan om omega 3-vetzuren mee te nemen in de overweging bij het ontwikkelen van preventie- en interventieprogramma’s voor kinderen met leerstoornissen.
Referentie:
Borasio F et al. Associations between dietary intake, blood levels of omega-3 and omega-6 fatty acids and reading abilities in children. Biomolecules. 2023;13:368.
Bron: Orthokennis