Dít doen neurowetenschappers ’s ochtends om hun hersenen gezond te houden

zondag, augustus 29, 2021 @ 11:08 AM

Gezonde hersenenGezond oud worden hangt voor een groot deel samen met de conditie van je brein. Daar weten neurologen natuurlijk alles van. Wat doen zij zelf om hun hersenen gezond te houden? Nou, vooral ’s ochtends zetten ze daar belangrijke stappen in.

 

Van geen wekker zetten tot geen koffie drinken: sommige ochtendgewoonten van de experts om scherp en gefocust te blijven, zullen je misschien verrassen.
 

Zo proberen neurologen hun hersenen gezond te houden

Vooropgesteld: elk lichaam is anders, en gezonder leven wil niet per se zeggen dat je nooit een hersenaandoening kunt krijgen. We hebben allemaal weleens last van vermoeidheid of stress in meer en mindere mate, wat invloed kan hebben op je brein. Maar als we experts mogen geloven, kun je wel een aantal alledaagse dingen doen om de kans te verkleinen en je hersenen gezond te houden. ’s Ochtends al.

 

1. Geen wekker zetten

De eerste tip is gelijk een opvallende. Neurowetenschapper Patrick Porter zet nooit een wekker, vertelt hij aan Well + Good. “Een van de slechtste dingen die je je zenuwstelsel kunt aandoen, is wakker worden door een harde wekker.” Kun je niet zonder een wekker, ga dan tenminste voor een ontspannend deuntje, adviseert hij. Hoe de expert zich nooit verslaapt zonder wekker? Zelf heeft hij een chilipad, een apparaat dat de temperatuur in zijn bed regelt. “Ik slaap ongeveer met 15 graden en het maakt me wakker bij 21 graden”, legt hij uit. Het apparaat helpt hem dus op een natuurlijke manier wakker te worden, zonder wekker. Met een prijskaartje van minimaal 699 dollar (zo’n 812 euro) een dure investering, maar volgens de neuroloog het meer dan waard.
 

2. Mediteren

We schreven eerder al over hoe goed mediteren voor je is. Maar begín je dag er ook mee, adviseert neurowetenschapper Kristen Willeumier, die dit zelf ook doet. Met een paar minuten ben je er al. “Meditatie verlicht stress door cortisol en epinefrine te verminderen. Dit is goed voor je bloeddruk, hartslag en ademhaling”, legt ze uit. En het heeft ook een belangrijk effect op je hersenen. Uit onderzoek blijkt dat als gevolg van consistent mediteren, de grijze massa in de hersengebieden die betrokken zijn bij leren en je geheugen groeit. “Het verbetert je creativiteit, leervermogen, focus en aandacht.”
 

3. Geen koffie, maar water drinken

Beide neurowetenschappers beginnen hun dag nooit met koffie, maar met minimaal twee glazen water. Willeumier begint met een normaal glas water en daarna eentje met verse citroen erin. “Je lichaam heeft net zo’n acht uur lang gevast, dus je wilt de ochtend met iets hydraterends beginnen”, legt ze uit. Een ander onderzoek zet dit nog meer kracht bij: hieruit bleek namelijk dat mensen die te weinig gedronken hadden, echt meer moeite hadden met activiteiten waarbij hun hersenen hard aan het werk moesten.
 

4. Plantaardig ontbijten

De gezondheid van je darmen heeft invloed op de gezondheid van je hersenen. “De micro-organismen in onze darmen produceren neurotransmitters, vitaminen, hormonen en andere signaalstoffen die invloed kunnen hebben op ons humeur, gedrag en onze cognitieve functioneren.” Zo wordt 95 procent van serotonine, een neurotransmitter die belangrijk is voor je spijsvertering, smaak en algehele gezondheid, is de darmen gemaakt. Heel belangrijk dus om in de ochtend al te ontbijten met voeding die goed is voor je darmen. Willeumier eet ’s ochtends altijd plantaardig, met fruit, groente, volkoren granen, noten en zaden. Ze geeft ook de opvallende tip om aan een smoothie een lepel paddenstoelen toe te voegen (daar proef je niks van), om je immuunsysteem en cognitieve functioneren een boost te geven.
 

5. Sporten

Als je lichamelijke staat het ook maar een beetje toelaat, is het heel goed om ’s ochtends te bewegen. Is hardlopen, roeien en pilates, zoals neurowetenschapper Porter drie ochtenden per week doet, een burg te ver? Dan is buiten een rondje wandelen ook al top (hallo vitamine D). Of probeer een paar ochtenden per week te zwemmen, als je kunt. En onderschat de kracht van Nederland in Beweging thuis niet. Zeker cardio-oefeningen zijn goed voor je hersenen en kan zelfs de kans op geheugenverlies verkleinen, weten de experts. Het stimuleert namelijk de bloedcirculatie en de aanmaak van eiwitten en hormonen die goed zijn voor je zenuwstelsel en hersenen.
 

Stap voor stap

Geen zin om ál deze ochtendgewoonten toe te passen? Begin klein, benadrukken ook de neurowetenschappers. “Het gaat erom dat je je meer bewust wordt van je dagelijkse gewoonten en je afvraagt of die goed zijn voor jouw cognitieve gezondheid op de lange termijn. Zelfs één nieuwe gewoonte aanleren kan in de loop van de tijd al een aantoonbaar verschil maken in de gezondheid en levensduur van je hersenen.” Kleine moeite, groot verschil dus.

 

Bron: https://www.margriet.nl/gezondheid/neurologen-elke-ochtend-doen-gezonde-hersenen/

Comments are closed.