Vegetariërs hebben minder hart- en vaatziekten

Vegetariërs-minder-hart-vaatziektenVegetariërs hebben 32% minder kans om te sterven aan een hartaandoening dan hun niet-vegetarische landgenoten. Een grootschalige Europese studie (EPIC) wees dit uit. Dit is een opmerkelijke vaststelling, want in de studie was er evenveel overgewicht en tabaksgebruik in de vegetarische groep als in de niet-vegetarische groep, terwijl vaak aangenomen wordt dat vegetariërs ook gezonder leven. In het totaal namen 45.000 vrijwilligers aan de studie deel.

Een vegetarische leefstijl draagt bij tot een lagere cholesterol en bloeddruk. Belangrijk is ook dat ze meer onverzadigde vetzuren in hun dieet hebben. Voor niet-vegetariërs is het niet gemakkelijk om definitief afscheid te nemen van vlees. Minder vlees en meer groenten eten, is al een grote stap vooruit voor een goede gezondheid. Af en toe een dag zonder vlees is mooi meegenomen.

Referenties:
Crowe FL, Appleby PN et al. Risk of hospitalization or death from ischemic heart disease among British vegetarians and nonvegetarians: results from the EPIC-Oxford cohort study. American Journal of Clinical Nutrition, 13 doi: 10.3945/ajcn.112.044073
Aune D, Giovannucci E, Boffetta P, Fadnes LT, Keum N, Norat T, Greenwood DC, Riboli E, Vatten LJ, Tonstad S. Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all-cause mortality-a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. Int J Epidemiol. 2017 Jun 1;46(3):1029-1056. doi: 10.1093/ije/dyw319
Dong D. Wang et al. Fruit and Vegetable Intake and Mortality: Results From 2 Prospective Cohort Studies of US Men and Women and a Meta-Analysis of 26 Cohort Studies. Circulation Volume 143, Number 17 doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.120.04899

Bron: ABC Gezondheid

Comments are closed.